Friday, April 24, 2009

CURRY MEE


Ya puan-puan semua, hari ini saya dah masak mee curry, saya memang suka mee kari, tapi kalau terkena yang banyak kari dan berminyak, memang saya frust giler, saya sangat suka makan mee kari dekat mark's assam laksa, OU, tapi itu cerita 3, 4 tahun lepas, saya berenti makan di situ sebab takde tanda halal, hehe, tpi kira dah berpuluh mangkuk la gak aku dah makan situ baru prasan.. errr, my ignorence..sila jgn ikut mcm saya.. saya juga suka makan mee kari di kiwi's, pada saya rasa mee karinya sgt sedap, banyak sayur dan enak banget, tpi pernah makan skali aje, sebab saya anti tempat makan yg harga airnya sama dgn harga makanan, ampeh, sungguh tak patut..kluar topic lagi..

Tapi skarang saya dah jumpa resepi mee kari yang sesuai dgn citarasa saya, so, tak payah le rasa frust bilamana mengidam nak makan mee kari, hehe, saya dapat resepi ini dari column Faridah Begum di The Star newspaper, fortnightly, Sunday only je, saya dah jadi mengumpul agak setia koleksi resepinya, saya cukup tak suka kumpul resepi yang tak works, frust, but that besides the topic..:)

Kata Faridah ni, laki dia cukup fickle dalam memilih mee kari, tapi dia thumbs up sangat2 dgn mee kari bini dia, dlm kes saya lak, saya sendiri fickle bout my mee kari, saya pun bagi 3 thumbs up(kalau boleh le), pada resepi minah nih, di bawah adalah resepinya ye pada siapa yang nak mencuba..

Curry Mee
Blend together
8 shallots(bawang merah)
3 cloves garlic
2 stalks lemongrass
1cm fresh tumeric
12 dried chillies

1 bowl cooking oil
salt to taste
2tbsp curry powder
200ml thick coconut milk
300ml second coconut milk
tauhu pok
300g prwans, chicken or even fish
a rice bowl of fish ball and fish cakes
noodles of yer choice-blanched
bean sprouts-blanched
spring onion-sliced finely

Method
Heat up the bowl of oil in a large pot and pour in the blended ingredients when the oil is hot. Add the curry powder, salt and let it simmer until the oil resurfaces again.

Add the coconut milk-both thick and second milk- and let the gravy cook until it simmers.

Add the prawns, chicken or fish or all three if you like and the other ingredients.

Once the prawns are cooked, take the gravy off the fire and ladle it over the yellow noodles or the rice noodles or even rice vermicelli, bean sprouts and sprinkle it with spring onions before tucking in.
(for more variety, add boiled quails eggs or even slice boiled egg to complement the rich and satisfying meal.)

ini saya salin sebijon bijon from the resepi I kept, hehe, so try if you want 1 bowl of hot piping satisfying mee curry, yummy..:)

2 comments:

kucingorengemok said...

mi kari saya adalah tipu, iaitu kuah kari biasa yang dicempak dgn garnishings mi kari + mi lah. basically it's just kuah kari mkn dgn mi, haha.

hantumakan said...

ternyata mi kari tipu, hahahaha..tak syak lagi..