Tuesday, June 23, 2009

life/death

this is the 'time of the month'.. slalunya time cenggini aku kurang lawak, tak caya sila tengok entry lelepas, slalu time cenggini aku ala ala suka berfilosopi and slalu time borak ngan hubby dude time dia penat balik kerja, aku pun tak really sure dia dengar ke tak aku menceceh apa, hehehe.. dude, bukan kata u laa, i know it's pretty tiring balik keje pas tuh nak devotekan attention dengar I cakap2 and cakap sedangkan all u can think is to get some tido or some epi hours.. lepak2 tengok tv and sebagainya, hehe

so, back to the things i wanna write.. firstly, let me quote,

but I have duty to my readers - to make them think about the most important things in life. And death is possibly the most important thing. We are all walking towards death, but we never know when death will touch us and it is our duty, therefore, to look around us, to be grateful for each minute. But we should also be grateful to death, because it makes us think about the importance of each decision we take, or fail to take;it makes us stop doing anything that keeps us stuck in the category of the 'living dead' and, instead, urges us to risk everything, to bet everything on those things we always dreamed of doing, because, whether we like it or not, the angel of death is waiting for us.

My funeral
Paulo Coelho

seriously, mamat nih dulu nak sangat jadi writer, tapi bapak eh sorang engineer, man of logics.. maka eh dia tak peham napo anak eh nak jadik writer, so before he reached 20, dia telah dimasukkan ke mental institution twice.. pas tuh dia pun masuk skolah blajo macam orang lain jugak, and jadik hippies kejap, pas tuh jadi lyricist lak, pas tuh kerja dgn recording company..

dia tetap menjadi writer, pada saat yang sangat lambat, dengan kiranya kurang support from family mengikut kepahaman aku..(for the record, he didn't blame his parents, just said he was misunderstood).. see where those beautiful passage coming from?.. from his own experience.. he fought for his dream.. and now he's one of the most prominent writer in the world, oh ya, dia masih hidup.. :) .

mengenai kematian..

aku tak ready nak mati, tak pernah pikir pun nak mati.. takut nak mati for sure sebab amalku sangat nipis.. tapi one thing aku slalu terpikir the whole purpose of living.. bila tengok orang stick to routines of life, masuk skolah, belajar, pursue a degree/diploma/sijil, kawin, kerja,retire.. itu kiranya cycle yg lengkap and perfect mengikut lahiriah dan pandangan masyarakat..what if we venture to unchartered road?.. kita akan dipandang as a loser, mereka yang tak berjaya, mereka yang pathetic.. mereka yang sungguh kesian..

at times, pandangan orang ini sangat berkesan pada jiwa raga kita.. rasa marah, pada diri sendiri, rasa kehidupan tak adil, mengapa peluang yang sama tidak diberikan pada semua.. kadangkala, we wished kita ini orang lain yang berjaya itu.. orang2 yang dibariskan sebagai menusia yang hebat..

hebat itu apa? pernah tak kita terfikir.. berkereta mewah?.. berumah agam?.. berduit berbillion dan jadik 50 most richest man in malaysia, dalam forbes?

memang subjektif kan.. kanta mata kita sebenarnya tak sama.. but there's a comformity in society yang menyebabkan hampir semuanya mengharapkan benda yang sama.. serious, macam serupa tapi tak sama. macam jewapan, suma nak kaya tapi kaya macam mana itu yang lain, sedangkan aku teringin dengar jawapan si A berkata dia mahu kebahgiaan rumahtangga dan si B berkata dia mahu menjadi seorang drifter yang hebat..

walau kadangkala tidak di'utter'.. mind setting manusia sekarang sungguh duniawi..oh ya, aku menuduh disini, aku tarik balik, mungkin dengan hanya membuat pandangan luar, aku telah berkata semuanya serupa, mungkin ada yang lain..

apa kata lepas nih kita reflect hidup kita.. apa kata jadi berani dan akui mungkin apa yang kita mahu tak sama dengan benda2 yang kita telah di'preached' sedari kecil.. bukan semua orang fit in the same mould..bukan semua orang boleh menjadi perdana menteri, atau businessman tersohor.. ada yang boleh menjadi seorang baker roti yang rotinya diidami ramai.. walau korang jarang pikir pasal dia, tapi jika dia dah mati dan tak dapat makan lagi roti dia, korang akan berkata, 'gosh, how much I miss his bread..'

mungkin ada yang boleh menjadi 'mak andam' yang makeupnya natural gitew.. hahaha, sebab aku dapat mak andam yang makeupnya scary, tebal nyah, mak tak rela..

let us do the things we do best, with the best intention and with conviction.. dan harap dengan itu we get to be a towering happy malaysian.. yee, kosakata penting disini adalah 'happy'..

haa, ko tak caya aku boleh jadik philosophic.. mana tak laki aku meroyan nak donga kalau balik kerja. mau punah kepala dia nak compute apo ko yang binik den merapu nih..

4 comments:

kucingorengemok said...

aku rasa dia switch off part "time of month" dan on balik pada word "kosakata". hahaha.

Tijah said...

tiba2 aku gastrik. adakah kerana lemon ataupun sbb ko sound siriyes nihh...

hantumakan said...

KOG - *insert bunyik cengkerik*..

tijah - eleh, ko gastrik tak kena mengena ngan aku de, hahahaha.. i 'deep' today yek.. minggu depan buat appointment dengar lawak lak, hahahaha

dya said...

huhu.. what a coincidence entry ni.. MJ died today! life and death.must always keep in mind..