Monday, August 10, 2009

buat apa di kampung?

selalu kalau balik kampung, apa yang saya akan buat? saya incharged masak lunch kerana PIL and suami dan adik ipar semua ke kebun kelapa sawit.. :) .. walau seperti biasa, markas (dapur) sendri adalah ter'best' dalam dunia, demi suami dan keluarga, ahkak tak kisah menyingsing lengan masak juga di markas MIL.. hehehe
okay, pelajaran tumbuhan, ini adalah daun TURI, nama sains tak tau.. tpi pokoknya berbatang keras, mcm batang pokok pelam dan bukan macam pokok pucuk manis yg batang pokok dia kecik2 aje.. rasanya pahit2 lemak, hence membuatkan ia seswei dimasak lemak.. khasiat tersembunyi tidak diketahui.. tpi seperti biasa makanan tumbuhan tempatan kaya dengan khasiat, eh, pepandai aje aku nih.. kang korang baham seperiok, kenalah effect sampingan kan korang marah lak kat aku, tapi yg pasti, daun ini bukan aphrodisiac.. so, jgn RISAU..

alemak, ini masakan di rumah sindri la, masak malam smalam setelah pulang dri rumah ibu mertuaku.. kung po chicken, recipe?.. sila cari di kuali the star recipe amy beh, i like her recipe, most of the time her recipe spot on.. rasa dia sesedap rasa.. ngam ngam soi.. tapi itu tekak dan lidah saya.. :)
sambal belacan petai.. i missed my moyang's sambal petai, sgt sedap, tapi dia sudah lama pergi ke alam barzakh.. mmm, takpelah, do my own tweaking sehingga ia serupa..


sapa ingat aku pernah cakap aku tak pandai perah kelapa?... hahaha, tetapi bila ditinggal pi kebun ngan kelapa yg sudah diparut, sebagai menantu yg patuh (hahahaha).. aku tetap juga perah dgn gigih, walau kekok.. hehehehe..

masak lemak cili api ketam.. didalam kuali.....:) .. dgn hasil perahan jus kelapa tangan sindri, pasti sedap.. hahaha, prasan kan..

hasilnya, jeng jeng jeng.. mmg sedap pon, kerek nih, seriyes, ahkak kerek, hahahahaha


sekian saja laporan hujong minggu saya.. seperti biasa, makan dgn tekun.. bila nak diet, bila nak kurus?.... hahahahaaaaaaaa.. mmmmm

18 comments:

nurulhuda said...

ketam lalalala, sedap, sedap. smbl blcn petai, i tak pernah rase ponggggg :( petai tu tmbuk sekali ke

hantumakan said...

iyoooooo, kezen, bangun tido kul bape?.. cepatnya komen

Tijah said...

a'ah la. fes time aku dengar sambal belacan petai ni. adakah ianya seperti sambal biasa cuma dihancurkan petai didlmnya?

hantumakan said...

alemak, rupanya tidak menjawab soklan, hehe, ha'ah, petai tuh tumbuk le skali.. sodap la seriyes

by the wak kezen, atuk pon suka buat la, tak pernah merasa ye?

kucingorengemok said...

mana lauk turi kau? tapi bagus gak tak letak gambar, kalau letak kang menjajor aku carik turi plak nak puaskan tekak! hehe

hantumakan said...

ada lah, kat entri bebawah sikit, hehehe

susah gak kan cari turi tuh, tu fasal tu hari jumpa trus beli.. :)

kucingorengemok said...

oh ada, aku tak perasan sbb sibuk baca tag... "susah nak jumpa" - aku pernah cari daun turi bawah pokok pisang sbb ingat dia mcm pandan, hahaha... rupa mak aku dah mcm nak telan je masa tu, hahaha :))

hantumakan said...

hahahahaahaahahaa, aku lak kalau tak kerana jiran pernah menebang pokoknya, and distribute the daun pada jiran sejalan kaw. perumahan, mau tak tu rupa pokoknya mcm mana..

so, i guess it's fair not to know rupa pokoknya, hahaha

Lya Colours said...

oo itu turinye
tau ler
bile da jd lauk x kenal plak
huhu

ayat yg last tuh mmg best la
mkn dgn tekun, bile nk diet, bile nk kurus
mmg menusuk kalbu gitu
muahahahhahaa

hantumakan said...

hehe, orang melaka panggil daun apa ye?

haha, ayat last itu kenyataanlah.. huaaaaaaa

Abdul Wafi said...

mak aih, yang paling menikam kalbu adalah, KETAMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM.



sure things mesti delight habisss.

hantumakan said...

wafi, long time no hear.. :)

hahahah, oo, peminat ketam ropanya

INTAN said...

Setengah orang panggil pucuk keti (tul x ejaan nih)..tapi kita memang panggil daun turi..memang sedap masak lemak putih..lawan sambal belacan + ikan masin + menambah berat badan dengan jayanya..hehhe..tapi pernah rasa orang masak sayur ni lemak cili api + ikan masin (not bad gak lah..)

Salam kenal :)

hantumakan said...

patut la ada orang tak tau turi apa.. hehe, saya panggil ikut apa yg mak panggil..

menu awak bagi tu mmg regu and gerenti menambah nasi and berat badan too, hahahaha

nurulhuda said...

oh oh, i woke up early la this morning. ade exhibition kat sunway, so harussssss bgn dan tidak tidur kembali :P

tak pernah makan pun smbl blcn atok. hmph, ini memberi idea utk mtk atok masak ni nnt raya ke-2 ke-3 bile dh muak dgn lontong. wakaka

btw yaya, sy sudah paksa mr jack dinner ketam mlm ni. aahaha. u pny psl laaaaa kan dh kecur air liur.

hantumakan said...

kezen, harus raya makan smbl belacan petai, bergetar nak salam dan mintak maap.. hehehe

wow, mr jack yg baik ati itu telah membawakah?.. len kali bawak aje ketam ke umah biaq den yg masak, muahahaha

blogresipi said...

Gambar dok perah kelapa tuh lain mcm jer.. sebelah tgn lagi dok sebok pegang kamera ke? heheh

hantumakan said...

ijan, mmg sbelah pegang camera, hehe

saja nak tunjuk pehrgak saya ni, tak rereti perah santan, tapi takkaan nak ngaku kat ibu mertuaku..:)