Sunday, October 11, 2009

saturday and sunday

SATURDAY


Leha datang rumah, yippie.. masa hari jem'at tuh, masih malas lite2, tak kemas umah, tak buat preparation..(dah dasar pemalas kau nok).. menu pun blum finalise.. pepagi sabtu tuh, berkejar pi pasar tani Andalas, hujan lite2 lak tuh (bahsa tijah sgt kan, hahaha) ... pas tuh dah sampai umah, terlupa lak pi beli minyak masak and biji sawi, berkejar lagi pi giant lak.. leceh kan jadi aku, kalau nak masak, kalau ada bahan tak cukup, macam kucing nak beranak... tak kena aje nak start.. aktiviti turun naik tangga saja, (umah ai kan umah burung, hehe).. tapi akhirnya aku berjaya gak start masak, ntah pukul brapa aku tak time dah, tak koser..memula aku masak


devil's curry (kari setan?.. wahwahwah, ganaz gila nama makanan) -recipe flavours, pernah buat masa mula2 kawin dulu
pas tuh
spageti meatball (anak2 and anak2 sedara-bapak, mak dan kak ita serta anak2 datang nak pi kenduri kawin, singgah jap- kena roped in untuk bulatkan spageti)

pas tuh pancit la apalagi, hahaha, tipu,

rudin buat salad.. ayor lak?...alaa, ayor sunquick mangga dan ice lemon tea aje..

kekdah memasak kekdah gopoh gapah, hahaha, sampai nak bakar roti, leha pun tukang sapu butternya, tak pe kan leha, kekdahnya masak bergotong lebih enak banget, hehehe.. bukan ape, lepas tuh nak kena pi umah asz lak.. katanya kalau tak datang dia nak merajuk, ayok, takut kan kan khen..

Gambar lain takde, sebab takkan orang dah nak makan, cakap 'op, stop stop, food blum posing lagi' hehe, alaa, lagipun gambar spageti meatball dah pernah ke udara sbelum ini, so, takyah le

Devil's curry with toast bread.. devil's curry nih kononnya berasal dari makanan orang portugis, haa, amik kau, debal curry gitu, katanya orang goan kalau buat kari begini kekdahnya, curry di sini sedikit misnomer, takde rempah kari dan santan digunakan pun, instead ada buah keras, biji sawi, dan cuka, nanti esok aku tempelkan resepinya.. rasa dia?.. sedap.. katanya kalau dipanaskan lagi bakal menjadi lebih sedap, malangnya yang aku buat smalam sudah aku distribute kepada kak ita dan leha, hehe
kalau tinggal ini kau nak panaskan apa nok?.. hehehehe.. (aku pi open house dua smalam, malas nak kemas food lepas balik, sure penatkan)

hubby dude tengah soaking lebihan sambal ngan roti, wallah, heaven.. yang, minyaknya tinggalkan yek, ngak sihat katanya..

SUNDAY


Hari ahad lak jiran bapak di Sungai Besar datang beraya, lagipun skarang mereka dah duduk di Shah Alam, dekat aje, maka sebagai isteri dan menantu yang nak bagi the best impression, skali lagi eden berpeluh errr segala le masuk dapur.. hahahaha
pecal dan kuah pecal bikinan ibuk mertuaku.. kata jowo..



manchurian chicken, flavours recipe, first time buat.. rasa dia lite2 saja, sapa suka cabaran, sila abaikan menu ini, seswai untuk kanak2 gembira, hehehe (but u have to skip the chilli padi step, hehe, step yg last skali)




beriani daging.. menggunakan rempah belian di muar, kononnya nak masak masa bulan puasa, tapi tak kesempatan.. maka ahkak masak ni hari..






the whole staged up food... hehe.. tepuk tangan kepada para pelakun bangsawaan, yippie





oh, lupa lak pada nasi hujan panas with technicolor, aku sdikit overboard tatkala menuang warna kot, hahahaha.. boleh le labu

8 comments:

INTAN said...

wah..rajinnye wat food presentation..cantik..
bertambah selero camni..harus tak ingat makan bertambah..heheh

leha said...

thanks dalia.. food kat mah ko mmg maveles... habis anak aku kerjakan kari setan tuh.. the next day wat sarapan lagik.. anak aku kata tak cukup.. nak lagik.. hehe.. sila tepek resepi segera yer.. sebelum lengkuas yang ko bekalkan kering.. hehehe...

hantumakan said...

intan - :) .. tengs..

leha - wokeh, roger that, aku tepek sat lagi

Che La said...

yang paling mahal bekas kuih 3 tingkat tu.

kucingorengemok said...

kalau nasi kosong je aku hujan-panaskan boleh tak?

hantumakan said...

che la - hahaha, mmg mahal sebab jauh sakan membelinya.. :), bila nak update blo?

KOG - buleh, buleh, silakan le

julie said...

manchurian chicky dgn beriani dagin tu telah buat aku mengences kan ayaq liuq... tolong lah bagi resipi...tak pun aku nak datang beraya lah umah ko.. boleh kan..? heee.....

hantumakan said...

haha, poyo'o nak dtg, kau dok jb kan, haha, nak dtg pun buleh, buleh kita buat sewel masak menatang bukan2, hahaha

by the way, manchurian i can give recipe, beriani daging tuh pakai peket beli kat muar saja, so instruction suma ikut blakan peket, buleh?