Sunday, November 15, 2009

Galeri Diraja

OKAY,
aku dok Klang, so?.. hehe
most of the time aku join aje orang kutuk Klang,
sebab aku tahu Klang macam punya trademark yg tak semenga..
gagaklah, really ol'creaky townlah, hehe
tapi sbenarnya aku dah jatuh cinta juga ngan town ini..
so walau aku join kutuk,
deep inside aku sayang saja town aku nih,
aku menjunjung saja langit tempat aku dok nih.. :)

okay, last Saturday aku pi Galeri Diraja, sederetan ngan Chong Kok Kopitiam dan Pejabat Pos Klang, dekat Little India, tepi Sungai Klang, hehe, kalau sesat gak tak tahu la aku nak cakapkan apo..

kat dalam galeri ni, ada all the kerabat diraja personal belongings, mostly milik ayahanda raja Selangor yg sekarang ini.. ada juga history of raja selangor from the first one, sampailah yg sekarang, pictures inside of the galeri seperti biasa not permitted kan.. but best juga, ada tongkat milik super nenda mereka, ada beskal, ada miniature ol'castle yg pernah jadiasrama dan sudah dirobohkan, ada cap mohor, ada ol'costume, ada all the branded watches and pens..

MACAM MACAM ADA

galeri ada 2 tingkat, yg bawah, mainly all bout the earlier kings, and yg kat atas almost dedicated to ayahanda sultan skarang, the one yg mangkat tatkala masih lagi agung, remember, with his consort Permaisuri Aisyah, the 1st permaisuri with head scarf..


the central court of the galeri, aku tak sure dulu ini bulding apa?.. tpi mmg building kerajaan, it has this colonial feel thru out the kawasan.. aku kan dari dulu berangan punya rumah landed yg punya laman sebegini, kau bayang saja ia stingkat dan comel, bukan bosa mcm ni, lepas tuh luar tingkap ada water feature yg keliling rumah dan cetek dan tenang, lepas tuh dok tenggek pasu kawah itu tanam water lily, what la wei, sgt suka.. oh, lepas tuh ada path way yg ala2 batu dlm sungai yg kau step jauh2 itu.. tokleh bayang?.. takpelah, nanti umah siap aku tunjuklah, haha, jaman bila korang tunggu ajelah hehe
another feature of my dream house, adalah pokok kemboja yang sudah bosa seperti ini.. :)

singa dari marmar, pemberian alemak, aku lupalah, but this singa ada sepasang, stand guarding istana di Shah Alam sebelum ini


yup, famili picture adalah penting



Brochure. Gambar mahkota Sultan Selangor.
it turn out an outing yg menyeronokkan, serious, tak sempat nak really belek and baca all the details sebab dah kena halau dah dekat pukul 5 petang, min minta dibawa lagi ke sini, wokeh, no hal, nanti kay

5 comments:

Tijah said...

wahhhh! payong merah hitam tiba2 jadi mcm feature wall...

ok! wiken ni aku bawak anak aku pegi muzium negeri plak eh. last pegi masa dajah 3 dulu...

bapak lama...

hantumakan said...

wah jah, muzium negeri itukah yg takde paku bagai, istana seri menanti itew?.. sila ambil gamabr banyak2 no.. :)

Daun Bidara said...

tak pernah sampai sini

afendi ariff said...

pun tak penah!

hantumakan said...

daun bidara - baru aje bukak kot, dlm 2 tahun, pergilah, best jugak.

afendi - pergi pun okay, masuk free tpi tak besar, kecik but the display adalah rapat dan agak banyak, ol'pictures, grooming kit lama milik sultan, all personal belongings.