Tuesday, March 16, 2010

Empress Orchid-Anchee Min

okay, tahun lepas bila i mula kembali berkecimpung membaca selain buku masakan, i sudah beli 2 John Grisham, and 1 buku paulo.. hasilnya i dah jatuh cinta kat paulo dan telah mem'band' hasil kerja john grisham..

after sometime, i know skarang i suka baca buku yg bagaimana.. walaupun bila di kedai buku i main tembak2 aje buku yg i nak beli tanpa meminta opinion, and kadang kala hanya berbekalkan review yg saya baca dalam the star (ye, the star terlalu banyak mempengaruhi keputusan seharian saya, hahaha).. saya tahu saya tidak pandai enjoy chick flick, oleh itu sehingga skarang saya belum membaca all the shopeholic-saga, saya tidak enjoy twilight-saga, saya berbelah bahagi hendak membeli percy jackson.. dan banyak lagilah..

i know i wanna as much as i can to support malaysian writers and as for now saya hampir setiap bulan berjaya membeli at least one book, awang goneng, farish a. noor, one book about a father and his way making his kiddos clever(seriously lupa tajuk) and one politic book by one of the pkr chinese guy (juga lupa tajuk)

intro too long.. saya hendak review buku di atas. EMPRESS ORCHID by ANCHEE MIN

buku ini lebih kurang seperti buku memoir of geisha. at point i think it's better that geisha book.
i think the book is about the dowager empress yg dikatakan jalim itu. well this book humanise her. people do certain things because they are pushed to a corner and had no other choice than fight for their existence kan?.. so.. from my opinion, itulah yg cuba dikatakan oleh si penulis.

buku di atas hanya menceritakan kisah empress itu sedari dia susah dan belum berkahwin dgn maharaja sehinggalah menjadi concubine dan melahirkan anak lelaki yg menjadi heir kepada takhta dan negara china.

cerita setelah suaminya mangkat dan anaknya berjaya memegang tampuk pemerintahan dan sehingga jaman jalimnya ada dalam buku sambungan, the one that i hope i am buying at the end of this month, bersama buku chin peng.

saya sangat suka buku ini and it's unputable, kalau boleh saya nak baca sekali lalu tanpa perlu makan, minum, mandi tapi tak logik sebab saya tetap makan, minum, mandi dan perkara2 perlu yg lainnyaa, hehehe

2 comments:

afendi ariff said...

ulat buku betul la ko ni...
igt aku muda2 dulu...heh!

hantumakan said...

ulat buku takpe,
jgn ulat bulu..