Wednesday, April 7, 2010

kisah hewan teladan

Ini habidud. Bukan Phua Chu Kang walau dia pakai 'the yellow boot'.
Habidud suka ke kebun.
Setiap bulan habidud ke kebun.
Kadang-kala dia memungut pisang, kadang kala dia membaja pokok kelapa sawit.
Di kebun ada banyak binatang. Kecil dan besar.
Ada juga ikan puyu di dalam kolam di kebun. Kadang-kala habidud memancing ikan puyu. Habidud kata jangan buka mulut ketika hendak tanggalkan ikan dari joran. Ikan puyu suka melompat. Nanti ikan masuk ke dalam mulut dan 'choke' yer airways. BAHAYA.
Di kebun juga banyak serangga seperti nyamuk dan belalang .

Pada suatu hari, saya ikut habidud ke kebun. Saya ditugaskan menolongnya membaja pokok kelapa sawit. Baharu sahaja sampai, kami singgah dahulu di rumah arwah embah habidud. Saya terdengar bunyi binatang 'wailing'. Saya cari di bawah rumah dan nampak anak binatang ini.

Okay. Saya takut kerana nampak seperti anak binatang liar. Tapi saya masih membelek juga.

saya - awak. anak apa nih?
habidud - musang kot.
saya - eh, ye ke!
habidud - yelah
saya -musang kan dog-like. ini ada snout, ekor panjang. ceperlai ke? ferret? chivet?
habidud - musanglah.

Saya tidak puas hati. Tapi kerana habidud lebih arif tentang hal kebun, saya terpaksa menerima kata putus habidud yang ia seekor musang. Juga kerana paman dan bapa mentua yang ada di situ juga mengatakan ia seekor musang. MUSANG? detik hati saya. Tidak berapa puas hati. Okey fine, 3 lawan 1, I cant be right, can I?. Lagipun kampung mereka, mereka pasti lebih tahu.

ITU CERITA HUJUNG TAHUN LEPAS. :)

INI CERITA TAHUN INI.
Bulan lepas saya beli buku ini. Saya beli kerana saya 'pledge' hendak membeli dan menyokong penulis Malaysia. Buku ini menarik kerana menceritakan tentang haiwan-haiwan di hutan Malaysia dan kisahnya hampir seperti 'Si Kancil yang Bijak dengan Buaya' cumanya ia kisah orang Asli. Mungkin tidak berapa sama, tetapi tetap menarik nonetheless. Okay, back to the main story.

Buku ini telah give better light tentang kisah musang dan ferret/chivet/ceperlai.


Ini musang saya.
Tiap kali mention musang, saya akan bayangkan ini.



Ini musang habidud. Habidud kata di Malaysia mana ada musang seperti di atas. Orang kampung habidud panggil chivet=musang.
OKAY, dedua tak salah. Manalah saya tahu. :)



6 comments:

afendi ariff said...

musang , chivet, cerpelai, hatta jebon sekalipun....semua aku tak kenai!
heh....

DrSinga said...

owhhhhh....
suatu malammm...(sila baca dgn nada bercerita...)kita jumpa musang version habidud/cerpelai versi diatas...di parking di rumah saya ..di area Kelumpo ini..dan saya bertekak .."cerpelai!!bukannn ..musang!!..no...cerpelai..." dengan habbi saya..(yang juga botak...kihkihkih)
barulah saya tau sekarang....
(komen ngalahkan entry lak....)

leha said...

samo la dalia... aku pun bila sebut musang terbayang gambar yang nombo 1 tu...

hantumakan said...

afendi - bro kena kenal bro, hahaha

drsinga - haaaa.. almost the same drama i had, hahahaha.. so skang dah ada jawaban

leha - kan, kan aku dah cakap dah nombol satu.. hehe, banyak sgt guna kamus omputih kita nih.

Tijah said...

elehhhhh.

kat kebun kiter ader koala bear kauuuu...

hantumakan said...

tijah - kau jual jah kat zoo, kayo kau, hikhikhik