Thursday, June 3, 2010

diskusi fitness

baked turkey drumsticks with garlic, lemon and rosemary.


sedap dan mudah.
beli drumstick di jaya jusco, score some lobangs padanya.
tonyoh masuk crushed garlic dan rosemary merata-rata dalam lobang itew, kemudian perahkan lemon diatasnya, taboq garam dan blackpepper, perap dalam petiais barang sejam.
kemudian hiriskan russet potato tak tebal tak nipis,
masuk dalam oven pada suhu 190' ke 180'c
barang 25 minit atau garing atau ikut suka le korang.. asal tak mentah.
oh, berbalik kepada tajuk topik..

saya sedikit konpius lagi heran, mungkin perlu pendapat para doktor seperti leha dan akak singa.


  1. perlukah saya hit heart rate minimum 120 ketika eksesais untuk mencapai tahap bakar kalorie yg sempurna (mungkin salah guna ayat, saya maksudkan pembakaran calorie yg optimum untuk jangka masa dan usaha saya itu, so, nak panggil apa ayat itu?)


  2. apa perlu saya buat untuk capai heart rate 120, lebih resistance atau lebih laju ( i mean cardio activities), kerana kadang2 saya tengok resistance tinggi, heart rate saya mencapai 133 tapi kengkadang resistance rendah pun capai juga 130++, atau kelajuan dan resistance naik turun bagi lebih beban pada jantung=heart rate lebih tinggi, bagaimana?


  3. betulkah idea saya ini, yg heart rate yg melangkau 120 = usaha pembakaran calorie yg lebih bijak.. kerana kepahaman saya yg calorie yg terbakar dlm, let say 20 minit saya berkardio may varied.

jika sudi, tolonglah jawab pertanyaan saya ini.

4 comments:

afendi ariff said...

oh...diluar bidang....
tak blh nk menyampuk nmpknya...
heh!

DrSinga said...

*garuk-garuk kepala*
jap..nak bukak kitab jap...
tang medical ok lah kita bercerita....tang eksesais/sports medicine...kena selak-2 kitab semula...

hantumakan said...

afendi - uar bidang aku juga .. :)

drsinga - :), baik akak,

leha said...

hahaha.. sama juer.. nih saya kena rujuk kitab gak.. cam dr singa juer...