Wednesday, June 9, 2010

my thinking hat..... is sucks

i was on ke'poyo'an
tiba2 mcm hendak cerita mengenai budaya hiphop..
dikeranakan tadi watched 'showdown'
alaa, rancangan breaking breaking b boys itew..
sronok weh..
sgt menyeronokkan..

teringat issue habidud at one time,
suatu senjakala lalu (once upon a time gaya aku la nih intro kononnya)
cerita pasal skinhead malaysian yg pi punggah makan dari tong sampah..
kononnya so into penghayatan skinhead original.

BUT

habidud kata there's a reason skinhead being such.
memang takde makanan nak makan la tuh.
mana ada orang saja makan from dumpster
kau nak ke bedah?

begitu juga being racist,
culturally mmg ada sesuatu di negeri mereka
yg menyebabkan mereka tidak menerima orang luar.
aku pun tak paham, aku bukan german nahupun german shepherd (hah, got u there)

so tetiba malam ni aku berpikir pasal budaya hiphop.
yg nyatanya budaya ini budaya african american.
the rythm, the lyrics,, secara asalnya menyatakan mengenai apa yg mereka rasa..
kehidupan susah, suppressed, depressed,
unsur dadah, jenayah, hope, angst..

mcm lyrics eminem (song - soldier)


Yo', never was a thug, just infatuated with guns,
never was a gangsta, 'til I graduated to one,
and got the rep of a villain, for weapon concealin',
took the image of a thug, kept shit appealin',
willin' to stick out my neck, for respect if it meant life or death,
never live to regret what I said,
when you're me, people just want to see,
if it's true, if it's you, what you say in your rap's, what you do,
so they feel, as part of your obligation to fulfill,
when they see you on the streets, face to face, are you for real,
in confrontation ain't no conversation, if you feel you're in violation,
any hesitation'll get you killed, if you feel it, kill it,
if you conceal it, reveal it, being reasonable will leave you full of bullets,
pull it, squeeze it, till it's empty, tempt me, push me, pussies,
I need a good reason to give this trigger a good squeeze


saya mungkin tak well verse dalam bahasa slanga,
saya pun bukan rapper,
and hanya occasional music lover
tapi secara kepahaman from stret forward wording of the lyrics,
lagu ini adalah ganas..
suka akan senjata api..
sgt pissed tunggu masa saja to be provoke..


saya tak kata salah jadi rapper..
sebagai contoh as a person..
saya suka akan personaliti joe flizzow..
he's a thinker cool different convicting menyakinkan kind of a person..
pada saya dia lebih hebat dri bebudak yg grad from school of AF..


and b boys pun..
it's cool to being able doing power moves..
lompat lompat pakai tangan sebelah..
mcm tangan tu kaki beb..
hebat sungguh.


hiphop, rap ini..
tertariknya kita kepadanya adakah kerna..
kita penuh dgn angst
atau
kita ikutan saja?
atau kita boleh saja kata
it's only a type of music for god sake..
hahahaaa.. kenapalah nak pikir lelebih..


by the way,
lagu too phat, joe flizzow bukan pasal keganasan pun..
aku aje tetiba terlebih pikir..

3 comments:

Anonymous said...

Lagu too phat ngan kakpah psl cinta tau.. Tiada unsur ganas langsung

Peace
~ita~

afendi ariff said...

yo!yo!
poyo....heh!

Tijah said...

eh jap jap. yg mana satu anak woden dulu tu?