Friday, October 7, 2011

APOLITICAL

APOLITICAL(adj) bermaksud

1. Having no interest in or association with politics.
2. Having no political relevance or importance

Itu saya.
Tapi tidak bermaksud saya tidak minat membaca berkenaan politik.

Ayah mertua saya is a staunch UMNO person. Through n through.
Dia pernah buang Harakah adik iparnya (seorang lawyer Kelantanese) tatkala sipolan bertandang dan bermalam di rumahnya.
Bila ditanya, dia buat buat tak tahu,
Nakalkan beliau.
Thehehe.
Kadang-kala bila ada pluang, I tried to engage him with my shallow politic knowledge. :)

Ayah saya pula,
being unpredictable him, adalah pengundi yang saya tidak tahu allegiance nya.
Saya tak pernah tanya,
Undi adalah rahsia.

Household saya,
semasa saya membesar,
rarely discuss politic,
over dinner, tea, breakfast or lunch.

The nearest I was to politic heat and rush when I was in standard 5,
tatkala Semangat 46 menyerang,
Johor Bahru jatuh ke tangan Parti Kunci,
dan kawasan saya menyusul kerana wakil rakyatnya meninggal,
Kecoh dengan parti kunci masa itu
(tapi mereka tak dapat pakai lambang kunci kerana ada 2 wakil nak pakai, sabotaj mungkin, maka wakil Semangat 46 pakai lambang IKAN.. hehe).
By the way, ayah saya kena hantar kursus ke Genting Highland waktu itu.
It's like they pooled all the civil servants that had rebellious streak to faraway land, hahahaaa
(by the way, ayah saya loud, menyebabkan orang selalu salah sangka padanya, tapi saya memang tak tahu dia sokong siapa)
Parit Raja dan Sri Gading being predominantly populated with orang jawa,
banyaklah poster-poster dan jeritan IWAK di sana sini (iwak=ikan)
nota - Barisan Nasional menang pilihanraya tersebut. With small margin if I remember it correctly.

Batu Pahat,
kampung halaman mak saya,.
Datok Onn Jaafar pernah jadi District Officernya.
Steep with Umno history.
Selain itu, Lim Kit Siang pernah sekolah di High School Batu Pahat. how irony.
Selain Chua Soi Lek dan Vincent Tan(Berjaya Corporatin Berhad) - politically unrelated, hehehe

Kenapa saya cakap-cakap politik ni?

sebab saya tengah baca buku tebal.
A Doctor in the House,
by Tun Mahathir Mohamad.

padahal dulu,
masa kena belajar sejarah,
meleleh air liur basi mengadap buku sejarah.
mungkin tabi'i membaca saya tidak boleh bersebabkan akademik,
konsepnya baca-baca waktu senggang.

To date, I read quite a few politic books rupanya.

Starting with book by Tunku Abdul Rahman 'bout May 13 during my uni years,
graduating to Kua Kia Soong(May 13:Declassified documents on the Malaysian riots of 1969 and 445 Days under the ISA:Operation Lalang 1987-89)
Rustam A.Sani- Failed Nation? Concern of a Malaysian Nationalist
and
Barry Wain- Malaysian Maverick:Mahathir Mohamad in Turbulent Times

Saya baca kerana buku-buku ini intriguing.
To date, after few chapters, buku Mahathir itu sangat menarik.
Lots of history to learn.
Esok saya berkisah berkenaan buku itu tau.
(Esok kalau mengikut jangka waktu saya mungkin adalah minggu depan, hahahaaa, atau bulan depan. tak tak, saya bersungguh mahu berkongsi.)

No comments: