Tuesday, June 12, 2012

berriadhah membawa faedah...

kembali kepada topik hidup gaya sehat.
hari ini saya akan mengupas topik penggunaan gadget Heart Rate Monitor merangkap personal trainer tidak buffed seperti di fitness first maka mengurangkan risiko berpeleseran dgn jejaka bukan muhrim (tetiba, kau aphal)..

hari ni saya akan mengupas berkenaan data terkumpul mingguan, achewah..
maklumlah last week ahkak berjaya berriadhah sebanyak 4 kali, maka data terkumpul lebih lawa dari biasa sebab itulah lebih berani hendak memaparkannya di blog..
>-<
sedikit menderita ye saya mencapai pencapaian ini..
jari kaki masih sengal dek kerana berlari sana sini..
pppfft (tampak diri lemah ayat sebegitu digunakan, sgt memalukan)

memula kita pilih menu DATA.




kemudian terpaparlah week yg anda telah capai.
dalam kes ini minggu lepas yg akak larilah dek.




resultnya akak telah mencapai 'Good training week.'
kau tak tengok dek minggu lousy akak lari,
macam2 komen mende ni, train more le, 
>-<
masa tu kurang mampu rasanya..




yg ini data paling penting.
Achieved time per zone.
ini le yg menentukan tahap fitness dan hasil bakaran kalori korang..
terbahagi kepada 3 zone.




zone 1.
110-128
memula aku start lari nak menten zone satu ni pun seksa.. 
bawah zone 1 pun ada jantung aku ni berdegup.
NAMUN skarang (achecheeeeh)
saya berjaya lebih capai.. sampai terlebih percent lak..  


zone 2.
zone yg dipentingkan namun belum mampu lagi.
129-146
kira kalau kau lari ni,
mengah la gak kalau nak borak..
nampak dak.
baru mampu capai 26% saja.
itu pun dah nearly 1hour tu..

as for zone 3, heart ratenya ialah
147-166.
kira kalau kau lari either kau sprint pas tuh mengah gila..
atau kau menten zone 2 and getting faster gradually.
tidak perlu capai mengikut program untuk kurus yg aku pilih.
nasib baik, hahahaaa..




week target kalori bakar ikut program seharusnya 1700kcal, 
ini kira terbaiklah ni aku pernah capai..
kalau anda pergi makan nasi briani atau nasik minyak bersama lauk pauknya siap tambah lagi..
maka spinggan yg anda makan itu kira ngam ngam je nak erased 4 times punya effort nak kurus.
start to make u think before u eat kan..
lelagilah kalau terkenang betapa mengahnya berlari.




week target untuk jumlah masa..
susah kan nak put aside 4hour 15mins perweek.
ini pun masa aku paling banyak le ni..




sekian sahaja topik kesihatan hari ini.
akan kembali di lain hari dgn lebih banyak infotainment.
tetiba.



2 comments:

Lya Colours said...

walamak kelasssss !!!

hantulari said...

lya - kelas kan kan kan..^-^